Thrátes a Sianí
Oba měsíce Iškatrahu mají v kultuře mnoha ras nezastupitelný význam. Takřka vždy přitom vystupují společně, jako pár, jehož pojetí se prakticky nemění.
Nezřídka jsou Thrátes a Sianí uctíváni jako samostatná božstva. V takovém případě bývají vyobrazováni jako milenecký pár; Thrátes coby mladík v temně modrém rouše, s tmavou kůží, avšak světlýma očima a zářícími bílými vlasy - a na druhé straně Sianí, jeho rozverná milenka s bílou kůží a ve stříbrném oděvu, avšak s tmavýma očima a dlouhými vlasy černými jako uhel. Podle příběhů tančí na obloze nekonečný tanec, přičemž rozverná Sianí jen málokdy nechá svého milence, aby se jí dotkl, než zase odtančí z jeho dosahu.
Ať už jsou uctíváni jako samostatná božstva nebo jako zpodobnění přírodních duchů (typické především pro elfy), význam obou měsíců zůstává neměnný. Jejich kroužení kolem Iškatrahu, "nekonečný tanec", je vykládáno jako propojení protikladů - dobro a zlo, noc a den, světlo a tma, život a smrt. Velmi často bývá zdůrazňován protiklad muže (Thrátes) a ženy (Sianí), často s významným sexuálním podtextem. Stejně jako ostatní protiklady, i ženská a mužská složka mohou existovat pouze dohromady, jako kruh. Thrátes a Sianí jsou tak synonymem pro harmonii či nekonečný koloběh života a smrti.
Nejvýznamněji se Thrátes a Sianí promítají pravděpodobně do zvyků drakodlaků, jejichž sňatek je zpodobněním tance obou měsíců. Rovněž elfští šamani nezapomínají při svých rituálech na oba měsíce, byť jim zpravidla projevují úctu každému samostatně. Význačný je svátek Rovnoluní, při němž zejména elfové tančí Měsíční tanec - ten, stejně jako mnoho jiných zvyků spojených s družicemi Iškatrahu bývá často proložen sexuální tématikou.
Zvláštností je Čtyřbožství, v němž Thrátes spadá pod vliv vodní bohyně Ythaaly (a bývá vyobrazován jako hřebec z vodní pěny), zatímco Sianí náleží do kompetence boha vzduchu, Kwakalosiwaeho (kde je charakterizována jako chladný pobřežní vítr). Čtyřbožství je tak jediným náboženstvím, které nepřebralo ustálenou podobu obou měsíců.
|